کد خبر: ۶۵۵۲
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰

مسجد حضرت عباس (ع)؛ پایگاهی برای جوانان محله کوشش

این مسجد تا سال پیش یکی از مساجد شبانه‌روزی مشهد بود اما اکنون جزو نادر مساجد مشهد است که از ۷ صبح تا انتهای شب به روی مراجعه کنندگانش باز است.

مسجد حضرت عباس (ع) شبیه دیگر مساجد پا گرفت. خیری زمینش را اهدا کرد و با کمک‌های مردمی ساخته شد. این مسجد که پیش از انقلاب در بلوار جمهوری اسلامی به روی نمازگزاران گشوده شد در طول وقایع انقلاب نقش پر رنگی را ایفا کرد و در طی ۸ سال دفاع مقدس رزمنده‌های زیادی را راهی جبهه کرد.

اما آنچه باعث شده که به سراغ این مسجد محوری در محله کوشش برویم فعالیت‌های انقلابی و جهادی آن‌ها در طول سال‌های مبارزه و دفاع مقدس نیست. این روز‌ها این مکان امن الهی بیش از گذشته مأمن همه جوانان و نوجوانانی است که می‌خواهند در مسیر دین گام بردارند.

این مسجد تا سال پیش یکی از مساجد شبانه‌روزی مشهد بود که محل امنی برای کارتن‌خواب‌ها و زائران در راه مانده حرم مطهر رضوی بود. کرونا این چشمه امید را از بی‌پناهان شب‌های مشهد گرفت و اکنون این مسجد جزو نادر مساجد مشهد است که از ۷ صبح تا انتهای شب به روی مراجعه کنندگانش باز است. اتفاقی که می‌تواند بسیاری از مسافران مشهد را شادمان کند، چون هر ساعتی از روز را به مشهد قدم بگذارند می‌توانند از این مسجد و امکانات آن بهره ببرند.

از سوی دیگر حضور مدرسه در مسجد رونق بیشتری به ساعات خلوت آن داده است. محسن فدایی امام جماعت این مسجد که تلاش زیادی را برای فعال کردن آن کرده است می‌گوید: «دانش‌آموزان ۳ مقطع هفتم، هشتم و نهم در طول سال به اینجا می‌آیند و ثبت‌نام می‌کنند.»

این مدرسه-مسجد بیش از ۱۰۰ دانش آموز دارد که معدل آن‌ها کمتر از ۱۸ نشده است. کمبود فضا باعث شده تا مساجد دیگر هم وارد این گود شوند و بعضی کلاس¬ها در جای دیگر برگزار شود.

طرح ازدواج بدون طلاق که به معرفی و واسطه‌گری میان جوانان می‌پردازد نیز یکی دیگر از طرح‌های ابتکاری این مسجد است که تاکنون حدود ۵ هزار نفر در آن ثبت‌نام کرده‌اند. برای شرکت در این طرح فقط کافی است خانواده همراه فرزند خود که قصد ازدواج دارد مراجعه و نام‌نویسی کنند. همراهی مشاور در همه مراحل پیش تا پس از ازدواج از نقاط قوت این طرح ازدواج است.

مدت ۸ سال طرح و برنامه‌ریزی باعث شده تا از حدود ۲ هزار ازدواج، فقط ۳ مورد به طلاق منجر شود. مسئولان این طرح برای یافتن شغل و تهیه جهیزیه نوعروسان نیز بیکار نمی¬نشینند. این طرح که اکنون به بار نشسته، در سطح مساجد شهر گسترش یافته و در مرکز متمرکز و جدا در حال اجرا است.

کمک به نیازمندان با یک ایده جالب ترکیب شده است تا مستمندان این شهر نیز از سفره با برکت مسجد حضرت عباس (ع) بی‌بهره نباشند. در این طرح از اهالی محل می‌خواهند نان‌های خشک‌شده‌شان را به مسجد بیاورند. با استقبال اهالی هر هفته مقدار زیادی نان خشک جمع‌آوری و فروخته و میان ۱۱۰ خانواده زیر پوشش تقسیم می‌شود. ارتباط میان خیران و نیازمندان از دیگر کار‌هایی است که این مسجد انجام می‌دهد.

بهره بردن از نیروی جوانی در کنار تجربه کهنسالان مسجد باعث شده که طرح‌های مسجد به خوبی پیش برود. طرح اشتغال‌زایی برای زنان خانه‌دار نیز در کنار دیگر فعالیت‌های مسجد توسط بانوان فعال مسجد اجرایی شده است.

همه این فعالیت‌ها در کنار مراسم مذهبی و مناسبتی در زیر پوست مسجد جریان دارد تا این مسجد نمونه خوبی برای یک مسجد انقلابی و جهادی باشد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر